Vyhledat

Polycystický ovariální syndrom (PCOS)

..patří mezi nejčastější poruchy reprodukčního systému a postihuje cca 10% žen. Což není málo

Většina žen o tom nemluví a řekněme si to narovinu - výzkum zdraví žen je až depresivně málo financován a informace chybí.. Co to PCOS je? Slovo syndrom vyjadřuje, že jde o SKUPINU několika SYMPTOMŮ.. 🌺 Nepravidelná nebo chybějící menstruace 🌺 Snížená plodnost 🌺 Tmavé/husté chloupky na obličeji a/nebo těle 🌺 Akné, mastná pleť 🌺 Vypadávání vlasů 🌺 Vyšší hmotnost nebo potíže se zhubnutím 🌺 Deprese, úzkost Diagnóza PCOS je dána přítomností alespoň 2 z následujících 3 příznaků (tzv. rotterdamská kritéria): 1) Nepravidelná/chybějící MS 2) Nadbytek androgenů ( „mužských hormonů“) 3) Přítomnost cyst na vaječnících Přesná příčina není známa, ale hraje zde roli více faktorů - GENETIKA, životní PROSTŘEDÍ + životní STYL a jejich vzájemná interakce. INZULÍNOVÁ REZISTENCE je běžným nálezem (až u 80% žen) a je také jednou z hlavních příčin!!! Na PCOS neexistuje lék, ALE existují MOŽNOSTI, jak zvládnout příznaky a minimálně!!! se přiblížit hormonální rovnováze, na jejímž rozvratu PCOS stojí. A jsme zase zpět u životního stylu. Neřešené PCOS s sebou bohužel nese riziko dlouhodobých zdravotních problémů včetně diabetu II. typu, srdečních chorob, rakoviny endometria, poruch spánku, deprese.. P.S.: Přestože většina (80%) případů s PCOS má vyšší tělesnou hmotnost, malý počet žen je v normě indexu tělesné hmotnosti (BMI) P. S. 2: Existuje mnoho dalších příčin nepravidelné MS - poruchy štítné žlázy, hormonální antikoncepce, některé léky, životní styl.. Nepravidelná období jsou také běžná před menopauzou. Nikdy nediagnostikujte sami sebe. Ani pokud jste lékař!!! Zvlášť pokud jste lékař

PCOS a strava Možná zrovna vy máte PCOS a možná zrovna vám gynekolog předepsal antikoncepci a řekl, ať OMEZÍTE SACHARIDY.. A co to jako ale sakra znamená? Zní to totiž vágně, zdá se mi, zvlášť v době, kdy trpíme spíš přeinformovaností a by se v bagatelizaci sacharidů vyznalo.. a tak trochu si myslím, že by to rozhodně nemělo být paušální a mohlo by nadělat víc paseky než užitku.. Výzkum totiž ukazuje, že pokud jde o PCOS, dieta s nízkým obsahem sacharidů vám může pomoci zhubnout - ale není lepší než jiné "diety". Ženy s PCOS běžně trpí chuťemi na sladké, což je dáno kolísáním hormonů a to by se úplným omezením sacharidů mohlo naopak zhoršit.. Navíc existují studie, které popisují, že dlouhodobé vyřazení sacharidů ze stravy může vést k snížení funkce štítné žlázy a dalším hormonálním rozvratům, zvlášť u žen od 35ti let dál.. Potřebujeme-li stravě dávat štítky a restrikce, tak co takhle mrknout na štítek "nízký glykemický nízký"? Dieta s podílem potravin s nízkým glykemickým indexem snižuje inzulinovou rezistenci, zlepšuje hladiny hormonů a reguluje cyklus u žen s PCOS.. Glykemický index (GI) je stupnice toho, do jaké míry se po jídle rozšoupne hladina krevního cukru a tedy i inzulinu. Vysoká hodnota GI znamená bungee jumping krevního cukru.. GI potraviny také závisí na typu, zralosti, zpracování, skladování, způsobu vaření a dalších potravinách, které se jí - například tuk snižuje GI jídla. Ovšem POZOR, POZOR - je důležité si uvědomit, že ani toto není absolutní měřítko toho, jak zdravé jídlo je - potraviny s vysokým GI mohou být výživné, např. pečené brambory mají vysoký GI, zatímco čokoládová tyčinka má nižší GI kvůli obsahu tuku. I zde je tedy dobré zapojit selský rozum a pokud tápete, není nic na tom, najít si na cestu dobrého průvodce.


S láskou Katka

12 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše